Friday, October 26, 2007

Minä vietän Nenäpäivää!

Suomessa vietetään tänään ensimmäistä kertaa Nenäpäivää. Osallistua voi lahjoittamalla rahaa, ostamalla Nenäpäivän tuotteita (joiden tuotto menee Nenäpäivä-keräykseen kehitysmaiden lapsien hyväksi) ja/tai osallistumalla tempauksiin.

Minä marssin aamulla yliopistolle Ärrältä ostetussa punaisessa pellenenässäni ja toivottelin hyvää nenäpäivää kaikille, joiden lähietäisyydelle osuin. Useat olivat kuulleet asiasta, jotkut luulivat minun hävinneen jonkun vedon tms.

Aamun ensimmäisessä palaverissa nenä kirvoitti iloiset naurut, jonka jälkeen kerroin kokouksen osallistujille lyhyesti Nenäpäivän idean. Moni oli Nenäpäivästä kuullutkin, mutta konkreettisista toimista, kuten nenän, paidan tai pipon ostamisesta, ei kovasti tunnuttu tietävän. Minulla kuulemma voisi uskoa olevan punainen pellenenä päälläni muustakin syystä kuin Nenäpäivän takia, joten minun tarkoitusperiäni ei mainitsematta välttämättä siis tajuttu. Harmi, ettei nenäpäivä-pipo ehtinyt ajoissa: Ylen hyvä -tekstillä varustettu punainen jänöpipo olisi toki ohjannut ihmettelijät jo vaikka netin ääreen ja asia olisi selvinnyt. Nyt jotkut väistämättä jäävät luuloon, että minulla vain taas viiraa päästä.

Varsin hyvä merkki kuitenkin on, että monilta Ärriltä nenät on myyty jo loppuun. Pieni lisäerä neniä on kioskeille kuitenkin tulossa vielä tänään. Nenä maksaa 1,5 euroa ja sen tuotto (n. 40 prosenttia) menee Nenäpäivä-keräykseen. Krääsäähän nenäkin viime kädessä on, mutta periaatteessa hyvääntarkoitukseen. Ja kertakäyttöinenhän se ei ole, pääsen toivottavasti tästä eteenpäin muistuttamaan ihmisiä asiasta kerran vuodessa nenäni kanssa!

Tämä on varsin mukava tapa hassutella ja samalla auttaa :)

Eli nenäkästä päivää vaan kaikille!

Lisätietoja Nenäpäivästä:
www.nenapaiva.fi

No comments: